Cavalier Logistics, gevestigd op Schiphol Trade Park, is een bekende naam in de internationale logistiek. Zij zorgen voor op maat gemaakte vervoersoplossingen voor hun klanten, in een woelige wereld met vaak complexe uitdagingen. Directeur David Mulder neemt ons mee in zijn visie op ondernemerschap, duurzaamheid, en het belang van doen wat je leuk vindt.
“Cavalier Logistics is in 1986 in Amsterdam opgericht door mijn vader en uitgebreid door mijn broer Kevin en mij. We zijn een expediteur met expertises in lucht-, weg- en zeetransport en vervoeren een breed scala aan producten. Van spijkers en verkeersborden tot vaccinaties. Inmiddels hebben we een wereldwijd netwerk en kunnen we elke logistieke uitdaging aan. Die zijn vaak complex, zeker als je de duurzaamheid van onze vliegbewegingen in ogenschouw neemt. Maar zolang ‘de consument’ twintig keer iets online besteld en het achttien keer retourneert, regelen wij het.
Ik ben blij met onze niche; doordat we kantoren op Aruba, Bonaire, Curaçao en Sint-Maarten hebben, geeft dat ons een unieke positie in het Nederlandse deel van de Caribbean voor de handel met Europa. En door ons kantoor in Miami voor Noord- en Zuid-Amerika.”
Last man standing
“Ik ben er enorm trots op dat we, in deze tijd van globalisering en overnames, als een soort ‘last man standing’, nog een écht familiebedrijf zijn. Kevin en ik hebben samen nu zo’n zes jaar de leiding over de RAF Holding waar Cavalier onderdeel van is, hij als CFO en ik als CEO. Het is fijn werken met elkaar, je weet heel goed wat je aan elkaar hebt en vertrouwt elkaar blindelings. Onze kracht zit ‘m erin dat we heel dicht bij onszelf blijven en ‘echt’ zijn, denk ik. Dat voelen klanten, en ons personeel. We zijn nog jong en hebben nog genoeg plannen en ambities voor de toekomst. Dat doen we in een positieve sfeer waar aandacht voor ontspanning en plezier heel belangrijk is.”
Haviksnesten in groene gevel
“De maatschappelijke druk om te vergroenen is natuurlijk enorm. In onze branche is dat best een lastige, ook al omdat de perceptie van vliegen per definitie niet groen is. Maar we doen ons best om datgene wat we doen, zo duurzaam mogelijk aan te pakken. Daarom was de keuze voor onze nieuwbouw op Schiphol Trade Park een hele bewuste. De ambitie van de gebiedsontwikkelaar Schiphol Area Development Company (SADC) om van het park het meest duurzame logistieke businesspark van Europa te maken (zie kader-red.), onderschrijven wij volledig. In onze groene gevels zien we bijvoorbeeld nesten van de haviken verschijnen, en als je even de tijd neemt en goed kijkt, zie je dat er in die gevels een hele hoop gebeurt met kleine en grotere beestjes. Onze vestiging is, mede als gevolg van de eisen voor de werkzaamheden die we voor farmaceutische klanten uitvoeren, helemaal op maat ontwikkeld en voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van duurzaamheid en ecologie. Daarbij zitten we op een zichtlocatie langs de A4, dichtbij Schiphol en de havens van Amsterdam en Rotterdam.”
Ondernemer en weerman
“Ondernemen is mijn lust en mijn leven, ik zou niet anders willen. Hoewel, als ik echt iets anders zou moeten doen, zou ik weerman willen zijn, want meteorologie is een grote hobby van me, haha. Ik vind het heerlijk om altijd áán te staan, contact te hebben met onze klanten en elke dag de meest uiteenlopende uitdagingen op te pakken. De dynamiek die het werken rondom Schiphol met zich meebrengt heeft me vanaf dag 1 gegrepen, het is zo afwisselend opereren in dit gebied. Het zijn best onzekere tijden nu, met al die ontwikkelingen in de geopolitiek, de oorlog in Oekraïne, de positie van China en Taiwan en de onrust in Afrika…het is eigenlijk nergens een kalm zeetje. Dat maakt het ondernemen soms uitdagend, maar altijd enerverend. Voorlopig ga ik er samen met Kevin nog een tijdje mee door!”
Cavalier Logistics
Contour Avenue 81
2133 LD Hoofddorp
+31 (0) 20 316 20 30
info@cavalier.net
Cavalier.net
SADC heeft grote ambities op het gebied van innovatie en duurzaamheid op Schiphol Trade Park. Er wordt bij de gebiedsinrichting onder andere nagedacht over het gebruik van groene energie, hergebruik van grondstoffen en een duurzame omgang met water.
Het is een 350 hectare groot terrein, gelegen direct naast het NS-station Hoofddorp en nabij afrit 3a Hoofddorp-Zuid / Schiphol van de A4.